15-16 травня 2024 року на базі Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника відбулася ІІ Міжнародна науково-практична конференція «Сучасні тенденції розвитку соціальної роботи в Україні та зарубіжжі», присвячена Міжнародному дню сім’ї. Захід проведено у змішаному форматі: на базі Центру інноваційних освітніх технологій «PNU EcoSystem» Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника та із застосуванням платформи Zoom. Модерувала конференцію кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Іванна КУЛИК. Переклад конференції англійською мовою блискуче здійснювали викладач кафедри англійської філології Тетяна ПЕТРЕНКО та магістрантка факультету іноземних мов Оксана ЛАПЧИНСЬКА; німецькою мовою – доцент кафедри німецької філології Олег ОСТАПОВИЧ та магістрант факультету іноземних мов Олег БЛИСКУН.
Науковий форум розпочався вшануванням хвилиною мовчання героїв України, які загинули від рук російських окупантів.
Із вітальним словом виступили: Сергій ШАРИН – проректор з науково-педагогічної роботи Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, доктор фізико-математичних наук, професор; Оксана КОНДУР – декан педагогічного факультету, доктор педагогічних наук, професор; Олена БІДА – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки, психології, початкової, дошкільної освіти та управління закладами освіти Закарпатського угорського інституту ім. Ференца Ракоці ІІ; Ростислав МИКИТЮК – директор Івано-Франківського обласного центру соціальних служб, стейкхолдер освітньої програми «Соціальна робота» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Виступаючі побажали учасникам конференції плідної та насиченої роботи в обговоренні актуальних питань, цікавих доповідей та активної дискусії; подякували закордонним учасникам за ту підтримку, яку уряди їхніх країн надають українцям, що постраждали внаслідок російської агресії.
Робота конференції відбувалася за такими напрямами: сучасна сім’я в контексті викликів російсько-української війни (2014 – 2024); розвиток соціальних послуг і сервісів в Україні та зарубіжжі; методика і технологія соціально-педагогічної діяльності; основні напрями підготовки фахівця в умовах суспільних реформ; міждисциплінарний дискурс у дослідженні соціальних проблем; важливість соціальної роботи для повоєнної відбудови України.
До конференції долучилися понад 200 учасників – науковців, практиків, фахівців із соціальної роботи, очільників і працівники державних та недержавних організацій, фондів, випускників спеціальності «Соціальна робота», здобувачів вищої та фахової передвищої освіти – з різних країн світу, зокрема Німеччини, США, Польщі, Франції, Болгарії, Румунії, Литви, Угорщини. Вони обговорили актуальні соціальні проблеми країн Центрально-Східної Європи: соціальні виміри наслідків російської агресії проти України, місце й роль соціальної роботи у подоланні цих наслідків; сучасні тенденції розвитку соціальної роботи в Україні та за кордоном; аналізували інноваційні соціальні практики в умовах сучасної реальності та ін.
Доповідачі від зарубіжних ЗВО-партнерів висловили оптимістичні сподівання щодо візії України у майбутньому світі. Значний інтерес у присутніх викликала доповідь «Social Work in Germany: Roots – System – Challenge» (доповідач – Армін ШНАЙДЕР, професор, доктор, Директор Інституту освіти, виховання та догляду за дитинством (IBEB), кафедра соціальних наук Університету прикладних наук у Кобленці, Німеччина), в якій ішлося про пріоритетні напрями соціальної політики країни, форми успішної соціалізації та безконфліктної інтеграції молоді у практику суспільного буття; цінності, місію соціальних служб у вирішенні різного роду соціальних проблем, як-от старіння населення та міграція. А. Шнайдер також підкреслив важливість співпраці між Прикарпатським національним університетом імені Василя Стефаника та Університетом прикладних наук у Кобленці, започаткованої доктором філософських наук, професором кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Галиною МИХАЙЛИШИН.
Особливості дуальної освіти в Німеччині та соціально-освітнього супроводу українських учнів, вимушено переміщених до Німеччини у звʼязку з війною в Україні, розкрила Olga HELBACH – радниця департаменту освіти в школах з питань навчання українських біженців в Німеччині, доцент Карл Бенц коледжу (Кобленц, Німеччина), випускниця Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника.
Напрями вдосконалення соціальної роботи в Україні з урахуванням німецького досвіду окреслила доктор філософських наук, професор, професор кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Галина МИХАЙЛИШИН.
Практичним досвідом роботи служби у справах молоді м. Кобленц, Німеччина, а саме особливостями соціальної роботи з сім’ями поділився кваліфікований педагог, працівник Управління соціального захисту молоді Мартін БЕРГЕР, який більше двадцяти років займається практичною соціальною роботою в Німеччині. Доповідач охарактеризував діяльність соціальних служб Німеччини, її нормативно-правову базу, головні напрями діяльності, особливості надання соціальних послуг, зокрема, деталізував технології здійснення амбулантної допомоги і наголосив, що основним завданням соціальних служб є вирішення проблем та сприяння збереженню сім’ї, мінімізація ризиків потрапляння дітей у державні виховні інституції.
Також присутні ознайомилися з сучасним практичним досвідом у галузі соціальної роботи в Латвії. Олександра ПАВЛОВСЬКА магістр соціальної роботи (MSW), соціальний працівник/наставник молоді ресурсного центру для людей з розумовими вадами «Zelda» (Рига, Латвія) охарактеризувала інновації та виклики на шляху впровадження підтримки прийняття рішень для людей з обмеженими можливостями. Виступаюча наголосила на потребі реформування соціальної роботи та зазначила, що соціальні працівники є агентами змін на всіх рівнях.
Значний резонанс викликала доповідь доктора філософських наук, експерта з питань сімейної політики та сімейних відносин, президента Всеукраїнського благодійного фонду «Сім’я» Адріана БУКОВИНСЬКОГО. Доповідач зазначив: як живе сім’я – так живе і суспільство. Втім, демографічні показники невтішні: населення України за останні роки значно зменшується. На відтік громадян, спад народжуваності та підвищення смертності вплинула війна з росією на Сході, апогеєм якої стало повномасштабне вторгнення у лютому 2022 року. За даними державної служби статистики, у 1991 р. в Україні проживали 14 млн дітей, перед активною фазою війни – 7 млн, а зараз – лише 4,5 млн дітей. Українська сім’я стоїть перед низкою викликів, що виявляється у кількісних (зменшення показників народжуваності дітей, значна кількість розлучень, проблемних сімей) та якісних показниках (трансформація суспільних та сімейних цінностей, ослаблення виховної функції сім’ї, психологічні проблеми членів сім’ї тощо). Доповідач окреслив завдання соціальних працівників у подоланні кризових явищ сучасної сім’ї, вагомість їхнього подолання, адже сім’я – основа майбутнього країни.
Християнські основи соціальної взаємодії сім’ї та закладу освіти розкрила старший викладач кафедри педагогіки та психології, методист лабораторії національного виховання Івано-Франківського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Світлана СМІХ і наголосила: молодь – майбутнє держави, і від того, як буде вихована молодь, залежить майбутнє України.
Про програми екологічної освіти в сучасній Ірландії йшлося у доповіді Маріанни МАРУСИНЕЦЬ, кандидата філологічних наук, доцента кафедри історії та суспільних дисциплін, старшого дослідника Науково-дослідного центру імені Тіводора Легоцькі Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці II, випускниці Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника.
Особливості надання соціальних послуг в громадах Івано-Франківської області розкрив Ростислав МИКИТЮК, директор Івано-Франківського обласного центру соціальних служб. Доповідач наголосив: повномасштабне вторгнення російської федерації на нашу землю, запровадження воєнного стану в Україні стало величезним викликом для системи. Власне сутність соціальних послуг полягає в тому, що вони надаються людям, які опинились у біді і не можуть самостійно з цим впоратись. Тому завдання соціальних працівників – забезпечити наших громадян своєчасною, доступною, якісною підтримкою, побудувати систему надання соціальних послуг та здійснення соціальної роботи, наближену до кращих європейських практик.
Конференція відбулася за ініціативи кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи педагогічного факультету Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. Співорганізаторами стали кафедри та Центри ПНУ: кафедра педагогіки та освітнього менеджменту імені Богдана Ступарика, кафедра початкової освіти, кафедра теорії та методики дошкільної і спеціальної освіти, Навчально-науковий центр «Педагогіка і психологія вищої школи» Інституту вищої освіти НАПН України і ПНУ імені Василя Стефаника, Творча навчально-наукова лабораторія «Гірська школа Українських Карпат», Центр інноваційних освітніх технологій «PNU Eco-System», а також Гданська Вища Гуманітарна Школа (м. Гданськ, Республіка Польща), Дебреценський університет (м. Дебрецен, Угорщина), Економічний університет (м. Варна, Болгарія), Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці II, Інститут формування характеру (штат Техас, США), Католицький університет Ліона (Франція), Кафедра соціальної педагогіки Університету Марії Кюрі-Склодовської в Любліні (Республіка Польща), Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, Луганський національний університет імені Тараса Шевченка (м. Полтава, Україна), Львівський національний університет імені Івана Франка, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя, Північний університетський центр у Бая-Маре Технічного університету Клуж-Напока (Румунія), Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Сучавський університет ім. Штефана чел Маре (м. Сучава, Румунія), Український державний університет імені Михайла Драгоманова (м. Київ, Україна), Університет HOHSCHULE (м. Кобленц, Німеччина), Університет Вітовта Великого (м. Каунас, Литва), Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, Черкаський державний технологічний університет, Івано-Франківський фаховий коледж Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, Коломийський педагогічний фаховий коледж Івано-Франківської обласної ради, Педагогічний фаховий коледж Львівського національного університету імені Івана Франка, Чортківський гуманітарно-педагогічний фаховий коледж імені Олександра Барвінського.
Науковий форум сприяв обміну знаннями та досвідом; підвищенню інтересу молодих дослідників до активної наукової діяльності в галузі соціальної роботи; формуванню наукових та академічних зв’язків між провідними навчальними та дослідницькими закладами соціогуманітарного профілю України та зарубіжних країн.
Висловлюємо подяку всім співорганізаторам, перекладачам, учасникам конференції. Щира вдячність нашим мужнім захисникам, усім, хто причетний до оборони України та її захисту, завдяки яким маємо змогу проводити такі наукові дійства. Мирного неба всім нам!