Упродовж 17–21 березня 2025 р. на педагогічному факультеті проходив Тиждень соціальної роботи, організований кафедрою соціальної педагогіки та соціальної роботи.
Проведення Тижня було приурочене Всесвітньому дню соціальної роботи, який світова спільнота традиційно відзначає у третій вівторок березня. Свято започаткувала Міжнародна асоціація шкіл соціальної роботи спільно з Міжнародною федерацією соціальних працівників у 1983 році. Цьогоріч цей день проходив під гаслом «Зміцнення солідарності поколінь для тривалого добробуту» (Strengthening Intergenerational Solidarity for Enduring Wellbeing). Гасло підкреслює значущість передачі знань, досвіду, культури та традицій між поколіннями, а також важливість пошани до старших і предків та їхньої мудрості. Окрім цього, визнається роль молоді у переосмисленні спадщини для вирішення сучасних проблем і пошуку інноваційних рішень для майбутнього.
Йоахім Мумба, президент IFSW, зазначив: «Ця тема підкреслює критичну роль турботи між поколіннями, поваги та співпраці у створенні стійких спільнот і сталого середовища. Вона підкреслює відданість професії соціальної роботи побудові зв’язків, які цінують мудрість наших старших, одночасно надаючи можливість молодим поколінням вирішувати сучасні виклики та уявляти краще майбутнє. Разом ми можемо побудувати світ, у якому співчуття та солідарність закладають основу для тривалого благополуччя для всіх, як говорить африканське прислів’я: «Якщо ви запалите лампу для когось, це також освітлить ваш власний шлях».
Дизайнер, який розробив до цього дня плакат, так пояснив свій задум: «Центральна фігура представляє опікуна в кожному з нас, який допомагає різним людям подолати водоспад. Фігура – це наша мати/тато/брат/сестра/тітка/дядько/дитина/або окрема сім’я. Вона не має статі чи ознак, тому що представляє всіх через підтримку, руку допомоги, пошук альтернативного шляху чи просто перебування поруч. Співчуття є каталізатором допомоги родинам, друзям і сусідам тощо».
Метою відзначення цього дня, зазначила в.о. завідувача кафедри проф. Зозуляк-Случик Р. В., є привернення уваги громадськості до допомоги тим, хто цього потребує, сприяння соціальним змінам та формуванню соціальної єдності, заснованої на принципах соціальної справедливості та відповідальності. Відтак заходи відбуваються з метою популяризації соціальної роботи як професійної діяльності. Щоб ефективно реагувати на соціальні кризи, соціальна робота потребує нових підходів, дій, рухів і платформ задля трансформаційних змін, які керуються громадою та ґрунтуються на мудрості людей.
Програма тижня була надзвичайно насиченою і включала різнопланові заходи. 17 березня відбулася гостьова лекція «Поступ України у становленні недискримінаційного та інклюзивного підходів в освіті і сфері соціальної роботи у час війни». Спікерки: Ольга Рассказова, докторка педагогічних наук, професорка кафедри соціальної роботи Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія», керівниця Лабораторії соціально-емоційного та етичного навчання ГО «ЕдКемп Україна», членкиня експертної групи з проведення антидискримінаційної експертизи з надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам; членкиня робочої групи з питань політики гендерної рівності та протидії дискримінації в освіті Міністерства освіти і науки України, сертифікована експертка і тренерка з недискримінаційного підходу в освіті; Ганна Єфімцева, головна фахівчиня ГО «ЕдКемп Україна», членкиня експертної комісії з проведення антидискримінаційної експертизи з надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам, сертифікована експертка і тренерка з недискримінаційного підходу в освіті, психологиня.
З великою увагою і зацікавленням заслухали здобувачі вищої освіти виступ президентки Міжнародної асоціації шкіл соціальної роботи проф. Antoinette Lombard про важливість взаємодії між поколіннями, де молодь переосмислює отриману мудрість для вирішення сучасних викликів та пошуку нових рішень для майбутнього, та взяли участь у дискусії щодо посилення впливу соціальної роботи в суспільстві.
Серед ключових заходів – участь онлайн студентів та викладачів у Всеукраїнській науково-практичній конференції «Соціальна робота: реалії та перспективи», проведеній 18 березня на базі кафедри соціальної роботи, реабілітації та повоєнної адаптації Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка. Учасники обмінялися актуальними ідеями та позитивним досвідом соціальної, соціально-педагогічної, соціально-психологічної, реінтеграційної, соціально-адаптаційної роботи в умовах сучасного розвитку суспільства в глобальному, європейському, національному та інституційному контекстах.
З метою висвітлення здобувачами вищої освіти власного розуміння ідеї цьогорічного гасла Всесвітнього дня соціальної роботи проведено конкурс плакатів. Студенти художніми засобами втілили ключові ідеї відозви, яка закликає до активної взаємодії поколінь задля сталого майбутнього: важливість взаємодії молоді, дорослих і старших людей у суспільстві; збереження та адаптація традицій, культурних цінностей і життєвої мудрості; взаємопідтримка – створення системи, де різні покоління допомагають одне одному (наприклад, молодь опікується літніми людьми, а старші передають знання); сприяння довірі, розумінню й співпраці між віковими групами; усвідомлення того, що міцні міжпоколінні зв’язки сприяють стабільності, розвитку суспільства та підвищенню якості життя для всіх.
З ініціативи та за підтримки випускника спеціальності «Соціальна робота», аспіранта освітньо-наукової програми «Професійна освіта» Назара Галія проведено конкурс соціальних проєктів за напрямом «Діяльність фахівця соціальної сфери з підтримки ментального здоров’я населення в умовах війни». Здобувачі вищої освіти готували й презентували індивідуальні та колективні соціальні проєкти: «Діяльність соціального працівника з підтримки ментального здоров’я внутрішньо переміщених осіб» (Демидюк В., Руда Н., СР-21), «Керуєш своїми емоціями – керуєш своїм життям» (Кобельська І., СР-21), «Діяльність соціального працівника з підтримки ментального здоров’я осіб з інвалідністю» (Грицило Д., Мамалига А., Прокопів С., СР-21), «Ментальне здоров’я підлітків» (Бараніченко А., СРСП-12), «Підтримка ментального здоров’я дітей з особливими потребами в умовах війни – Сила серця» (Бойчук А., СРСП-12), «Психологічна підтримка ВПО» (Шиян У., СРСП-12), «Підтримка ментального здоров’я пенсіонерів в умовах війни» (Мазур В., СРСП-12), «Субкультури: молодь у пошуках себе» (СР-31, координатор доц. Лідія Тимків) та інші.
Особливу увагу під час проведення Тижня соціальної роботи було приділено питанням соціальної підтримки вразливих верств населення, міжпоколінному діалогу та інноваційним підходам у сфері соціальної роботи. Студенти та викладачі обговорювали важливість співпраці між поколіннями та обмінювалися досвідом із запрошеними фахівцями БО «Благодійний фонд Карітас Івано-Франківськ УГКЦ» Яною і Святославою. Фахівці благодійної організації розповіли про Центр соціальної реабілітації осіб з інвалідністю – простір підтримки та розвитку для людей з інвалідністю, де вони здобувають важливі навички та розкривають свої таланти; Центр Життєстійкості – місце, де люди, які постраждали від війни, отримують професійну психологічну, соціальну та емоційну підтримку. Учасники мали нагоду дізнатися більше про роботу спеціалістів, поспілкуватися з ними, виконати інтерактивну вправу.
У межах тижня соціальної роботи проведено профорієнтаційні заходи. Доценти кафедри Ірина Дідух, Оксана Ворощук, Галина Лемко під час Stefanyk Info Day ознайомили старшокласників з освітніми програмами кафедри, поспілкувалися з майбутніми абітурієнтами щодо вступу й навчання в університеті та провели з ними низку тренінгових вправ. Доцент Роман Петришин провів профорієнтаційну роботу зі старшокласниками Косівського ліцею ім. Ігоря Пелипейка (м. Косів Івано-Франківської обл.).
Тиждень соціальної роботи став важливим кроком у формуванні соціально відповідальної молоді та популяризації професії соціального працівника.
|