Наукова школа Володимира Костіва

 

  Професор В. Костів – визнаний фахівець у царині родинної педагогіки, автор зачинатель наукових шкіл із проблем родинної педагогіки та формування культури особистості. Коло його наукових інтересів надзвичайно широке: сімейне виховання, моральне виховання, практична психологія, формування культури особистості, професійна підготовка соціальних працівників та ін.

Костів Володимир Іларійович народився 29 січня 1955 року в с. Трудолюбівка Монастириського району Тернопільської області. З 1975 по 1980 рік навчався на історико- педагогічному факультеті Івано-Франківського державного педагогічного інституту ім. В. Стефаника, який закінчив із відзнакою. З 1980 працював на різних посадах в цьому ж інституті, з 1992 р. – Прикарпатському університеті імені Василя Стефаника. Був лаборантом кафедри політичної економії, заступником декана історико-педагогічного факультету, асистентом і доцентом кафедри педагогіки і методики виховної роботи; заступником директора, а потім провідним науковим співробітником Науково-методичного центру «Українська етнопедагогіка і народознавство» АПН України і Прикарпатського університету імені В. Стефаника; з березня 2001 р. очолював Науково-дослідний центр «Педагогіка і психологія вищої школи» Інституту вищої освіти АПН України і Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника.

Закінчивши в 1987 р. аспірантуру НДІ загальних проблем виховання АПН СРСР (м. Москва), а також у 1998 р. Прикарпатський національний університет за спеціальністю «Практична психологія в галузі освіти» працював доцентом кафедри загальної та експериментальної психології, педагогічної та вікової психології, а також заступником декана філософського факультету. З жовтня 2006 року – професор кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Педагогічного факультету Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника.

   Ним вперше в родинній фамілелогії розроблена типологічна класифікація нуклеарних сімей, побудована з використанням компонентів основи родинних взаємовідносин, захищена одна з перших кандидатських дисертацій, присвячених проблематиці неповних сімей, видано низку праць з проблем родинної педагогіки і психології, як особисто, так і в співавторстві зі своїми аспірантами та здобувачами.

Упродовж багатьох років, очолюваний професором В. Костівим, Науково-дослідний центр «Педагогіка і психологія вищої школи» працював над розробленням концептуальної моделі формування різноаспектної культури особистості, використовуючи синергетичний підхід. Результатом досліджень стало не лише розроблення моделі формування
різноаспектної культури особистості, а й обґрунтування новітніх методологічних засад й технологічних шляхів формування світоглядної культури особистості, виокремлення структурних елементів відповідних інтегральних властивостей, взаємозв’язку, функціональної взаємозалежності, самоорганізації в процесі формування, виховання, саморозвитку й самовдосконалення конкретних інтегративних якостей студентської молоді.

Розроблено методику діагностування інтегративних якостей окремої культури особистості на основі технологічного підходу «Кваліметричний профіль». Все це сприяє використанню практичними працівниками (викладачами, вчителями освітніх закладів, практичними психологами, соціальними педагогами) новітніх досягнень психолого-педагогічної науки у
навчально-виховному процесі загальноосвітньої та вищої школи.

Іншим важливим напрямом проблематики досліджень очолюваного ним центру була технологія діагностики нахилів і здібностей абітурієнтів до вибору відповідної професії. За результатами досліджень у центрі особливо вдало була відпрацьована технологія діагностики схильності абітурієнтів до вибору педагогічної професії. Але, загалом, на основі
цілісної системи психодіагностичних обстежень старшокласників і абітурієнтів і відібраних психологічних методик з урахуванням професіографічних якостей спеціаліста (проведення п’яти зрізів) здійснено масовий зріз визначення рівня сформованості професійних якостей студентів закладів вищої освіти.

   За результатами досліджень в останні роки на виставках наукових досягнень університетських центрів Міністерства освіти і науки України було представлено два інноваційні проєкти, підготовлені В. Костівим: «Технологія формування світоглядної культури особистості» та «Технологія діагностики схильності абітурієнтів до вибору професії».

Під керівництвом вченого сформована наукова школа дослідників (викладачів- теоретиків, здобувачів-практиків – освітніх працівників, наукових кореспондентів), які є науковими кореспондентами НДЦ та займаються проблемами формування різнобічної базової культури учнівської і студентської молоді.

Професор Володимир Костів у різні роки був науковим керівником виконаних та захищених дисертаційних досліджень на здобуття вченого ступеня кандидата педагогічних наук:
1. Ковальчук Людмила Юзефівна – «Теорія і практика виховання дітей із неповних сімей (20-30-х роках XX сторіччя)», 1998 рік.
2. Мисак Богдан Павлович – «Формування військово-патріотичної готовності учнівської молоді до захисту Вітчизни», 2010 рік.
3. Головач Людмила Ярославівна – «Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до статевого виховання старшокласників», 2016 рік.
4. Шпільчак Любов Яремівна – «Підготовка майбутніх соціальних педагогів до психолого-педагогічного супроводу дітей із дистантних сімей», 2016 рік.
5. Левко Мар’яна Ігорівна – «Формування політичної культури майбутніх офіцерів у фаховій підготовці в умовах вищих військових навчальних закладів», 2018 рік.

Основними працями Володимира Костіва є: одноосібні праці – «Народно-педагогічні ідеї минулого у формуванні сучасного сім’янина» (1996), «Методика виявлення рівня моральної вихованості дітей із неповних сімей» (1996), «Консультативна робота з проблем родинного виховання у неповній сім’ї» (1998), «Моральне виховання дітей із неповних
сімей» (2001); колективна монографія – «Дослідження креативної культури особистості старшокласника» (2007); роботи в співавторстві – «Виявлення готовності майбутніх виховників до педагогічної взаємодії з дитячими громадськими об’єднаннями» (1997, співавтор Б. Ковбас)), «Родинна педагогіка: У 3-х т.: Т. 1. Основи родинних взаємовідносин; Т. 2. Основи родинного виховання» (2002, 2006, співавтор Б. Ковбас) та ін.; редагування збірників – «Родинні взаємини і проблеми виховання дітей» (1995), «Методи дослідження ціннісних орієнтацій учнівської молоді» (1997), «Педагогічна співпраця вчителів і батьків» (1997), «Українознавство у педагогічному процесі освітніх установ” (1997), «Формування
правової культури школярів» (1998), «Історія Угринова: Нариси з історії села Угринів Тисменицького району Івано-Франківської області» (2000), «Формування сім’янина в процесі засвоєння учнями знань з історії» (2001), «Психолого-педагогічний супровід дітей із неповних сімей: партнерська взаємодія» (2016), «Формування адекватного материнського
ставлення до дитини в позашлюбній сім’ї» (2017), монографії «Формування громадянської культури особистості (культурологічно-синергетичний підхід)» (2015), «Дослідження проблем громадянської культури особистості культурологічно-синергетичний підхід» (2016) та ін.

Володимир Костів також видав історико-культурний, краєзнавчий нарис про рідний Угринів «Історія Угринова: Нариси з історії села Угринів Тисменицького району Івано- Франківської області» (2000) та бібліографічне видання своїх праць (Івано-Франківськ, 2008).

За вагомий внесок у педагогічну науку, розвиток вищої освіти, упровадження нових передових технологій у навчання та виховання студентів, досягнення високих результатів у науковій діяльності професору В. Костіву присуджено обласну педагогічну премію імені Мирослава Стельмаховича.

Починаючи з 2019 року, кафедрою було проведено одну Міжнародну науково- практичну конференцію та 3 круглі столи, присвячені науковій та педагогічній діяльності професора В.Костіва.

  Помер Володимир Костів 23 грудня 2018 року.